You are currently viewing כיצד פייסבוק משתמשת במידע שלך כדי לפרסם?

כיצד פייסבוק משתמשת במידע שלך כדי לפרסם?

  • קטגוריה:אישי

לפייסבוק יש מערכת משומנת של פרסום, שמהווה חלק משמעותי מהמודל העסקי של החברה והציבור המשתמש ברשת החברתית משלם באמצעות מסירת פרטי. לא לכולם ידועים האופנים בהם נאסף המידע אודותינו ואילו שימושים ניתן לעשות בו.

מקורות המידע של פייסבוק אודותינו

המידע שנמסר על ידינו באופן ישיר

אם בחרת לעדכן את דף הפרופיל שלך, עשית check-in, עדכנת על אירועי חיים משמעותיים וכו', לא רק הפכת את הפרופיל שלך לגלוי יותר למי שרואה אותו, אלא גם הענקת לפייסבוק גישה למידע הזה. באן מדובר במידע מאוד איכותי לרוב, שכן (בהנחה שהפרופיל שלך אינו "מזויף") האחריות על נכונות המידע היא עליך ואפשר להתייחס אליו במידת מהימנות גבוהה.

המידע שנמסר על ידינו באמצעות התנהלות בפייסבוק

הקשרים החברתיים שלך, הקבוצות אליהן הצטרפת, הלייקים, מידת הפעילות שלך, שעות הפעילות שלך, צורת הכתיבה, השפה, משלב השפה, עמדות פוליטיות, בעד / נגד חיסונים, אידאולוגיה ועוד – כל אלו עשירים במידע רב ובעל ערך עבור לא מעט חברות פרסום, המשתמשות בידע הזה, כדי להבין את תחומי העניין שלך ולהתאים לך מודעות.

המידע שנמסר על ידינו באמצעות התנהלות באינטרנט

לפייסבוק יש דרכים נוספות לאסוף עליך מידע שמעניין את מחלקת הפרסום. באתרים רבים ישנם מקטעי קוד ("פיקסל") שתפקידו לנטר מידע אודות השימוש באתרים אלו, למשל על מנת להציע לך מבצעים מחנות הבגדים האהובה עליך, או לחדש את ביטוח הרכב. בנוסף ישנן לא מעט אפליקציות ואתרי אינטרנט, שהכניסה אליהם מתבצעת דרך חשבון הפייסבוק, מה ששוב מעניק לפייסבוק מידע אודות דפוסי השימוש שלך ברשת.

המידע שנמסר על ידי גורמי צד שלישי

הרבה מאוד מהמידע שנאסף אודותינו, אינו נמצא כלל בשליטה שלנו, אלא בידיים של סביבתנו. כשחבר מתייג אותך בפוסט בפייסבוק, כשמישהי כותבת לך מזל טוב ליום ההולדת, כשמזכירים את שמך, אירועים בהם נכחת, או מידע מאומת באופן אחר אודותיך מגיע לפייסבוק, לך יש מעט מאוד דרכים לנטר אותו, שלא לדבר על לשלוט בו או להסיר אותו.

לא מן הנמנע שפייסבוק גם רוכשת מידע, כפי שעושות חברות פרסום אחרות, שמצטבר באתרים שונים, בטח כאשר מדובר למשל בשירותים שנמצאים תחת המטריה של פייסבוק עצמה – וואטסאפ, מסנג'ר, אינסטגרם ועוד.

האם פייסבוק מאזינה לנו? מדובר באחת מתיאוריות הקונספירציה הרווחות ברשת ולמען האמת, אין לי יכולת טכנית לחוות על זה דעה מקצועית – ישנן טענות רבות לכאן ולכאן וגם עדויות חלקיות לניסויים אמפיריים שלכאורה מוכיחים חלקים בתיאוריה הזו, לצד דעות מקצועיות שטוענות שהדבר אינו ישים מבחינה טכנית או בשל יחס עלות / תועלת נמוך.

האופן בו פייסבוק משתמשת במידע

החלק המעניין באמת עבורי, הוא הדרכים בהן פייסבוק יכולה לעשות שימוש בכל הפרטים האלו.

מי אנחנו?

ברמה הגלויה והברורה ביותר, יש את ההתאמה של המודעות שיעלו לך, בהתאם לעניין ישיר שהבעת בתחום מסוים – זה יכול להיות עניין כתוב במוצר ספציפי, או בתחום רחב יותר. יכול להיות מידע שנגזר מתוך שיטוטים שלך בדפים, קבוצות ואתרים.


מה אנחנו?

השכבה השנייה של ההתאמה מבוססת על טייפקאסטינג – הכללה של הגדרות קבוצתיות מתוך כמויות המידע הבלתי נדלות שעומדות לרשות פייסבוק ואין-ספור חיתוכים סטטיסטיים אפשריים, אותם עורך האלגוריתם של פייסבוק, על מנת למצוא מתאמים שאפשר לתרגם לדפוסי התנהגות – זה נכון לגבי הפוסטים שסביר להניח שיעניינו אותך לקרוא בנקודת זמן מסוימת, הצעות להכיר דפי תוכן, אנשים וקבוצות וגם כמובן, אילו מודעות פרסומת עשויות להיות הכי אפקטיביות עבורך ולא פחות חשוב מכך – מתי הכי נכון לפרסם לך.

בקישור הזה, יש ריכוז של הטיות ומרכיבים פסיכולוגיים שעשויים להשפיע על קבלת ההחלטות שלך.


מי במעגלים החברתיים שלנו?

השכבה השלישית נוגעת להשפעה באמצעות גורמים מצד שלישי – מעגלים חברתיים, משפחה ודמויות סמכותיות לפי תחומים. את הנטיה הטבעית לסמוך על מי שרוצה בטובתנו, אפשר לנצל על מנת לפרסם לנו באמצעות המעגלים המקיפים אותנו.


מקרה לדוגמא:

  • הצורך: חברת מוצרי אלקטרוניקה מעוניינת למכור מחשבים לצרכנים פוטנציאליים
  • הבעיה: עיוורון סלקטיבי לפרסומים, סקפטיות לגבי האמת שבפרסום, התנגדות לפולשנות אלמנטים פרסומיים לרשת שנתפסת כמקום חברתי, מוכוון פנאי ויצירת אינטראקציות.
  • הפתרון: במקום לפרסם לך את המודעה על המחשב החדש, אפשר לפרסם לאבא שלי, לבת הזוג, לבוסית או אפילו לחבר הזה שממש מבין במחשבים – בטכניקה הזו אפשר לעקוף בבת אחת שתי התנגדויות – גם ההתנגדות שלי לפרסומות ממוקדות היטב וגם את הסקפטיות של מי שרוצה להמליץ לי "ולעשות לי טובה". אם החבר הזה שמבין במחשבים יראה את המודעה ויודע שאני מחפש מחשב חדש, הוא ישמח להיות לי לעזר ולא יפעיל את אותם מנגנוני הגנה, כי הוא בסך הכל מפנה אותי למודעה ושאני כבר אחליט בעצמי, בעוד שמהצד שלי, לא מדובר בכלל במודעה בפייסבוק, הרי החבר הזה (שכאמור, מבין היטב בתחום המדובר) המליץ לי, אז מי אני שאתווכח?

ככה נראות הקטגוריות שפייסבוק מייחסת לי קשר אליהן:

כמובן שאין וודאות שפייסבוק, או חברות אחרות משתמשות בטכניקות המתוארות כדי לקדם את הפרסומים שלהם, ייתכן שפייסבוק עוקבת אחרי תחומי העניין של סביבתי כי אני צפוי לקנות להם מתנות, אבל אני לא חושב שזה מופרך לחשוב שהכוח האמיתי שלי בטרגוט כ"חבר של אוהדי.ות כדורגל" הוא כממליץ ולא כצרכן.

רוצים לראות את הרשימה שלכם? היא נמצאת ממש כאן: