בחרת אסטרטגיה שיווקית, מימנת מודעות, השקת אתר יפהפה והטלפון מצלצל – נראה שהעסק שלך עובד לא רע בסך הכל, אבל האם הוא ממצה את הפוטניצאל שלו, האם הוא נותן לך את מה שרצית להשיג ממנו והאם ההשקעה שעשית בתהליך מחזירה את עצמה? הדרך היחידה לדעת ולא לנחש (או לפחות להפחית את אי הוודאות) היא להסתמך על מידע עובדתי ומהימן ולהסיק מסקנות מבוססות ידע.


במסגרת שירותי האנליזה שאני נותן, נכללים ייעוץ, הכוונה וטיפול בנושאים:

  • אפיון בסיסי הנתונים של העסק
  • דוחות תקופתיים ונושאיים
  • תכנון והוצאה לפועל של ניסויי אופטימיזציה
  • הגדרה וניתוח מדדים מהותיים
  • רתימת מסקנות לכדי פעולות עסקיות

איך מבצעים ניתוח נתונים ואופטימיזציה?

עבודת ניתוח הנתונים צריכה להיות מסודרת ככל הניתן, גם בעבודה מדויקת וקפדנית, לא נוכל להגיע להבנה מושלמת של המציאות העסקית וישנם הרבה גורמים שאי אפשר להכיר מראש או להבין את השפעתם וחשוב להתמקד במה שכן נמצא בשליטתנו וניתן למדוד.

תהליך ניתוח הנתונים

  1. ניסוח שאלת המחקר – מה ברצוני לדעת?
  2. מה הם הנתונים הדרושים כדי לקבל תשובה לשאלה?
  3. האם יש לי יכולת לאסוף את הנתונים הנדרשים? – אם לא, מה נדרש ממני לעשות על מנת להצליח לאסוף אותם?
  4. לאיזו מידת וודאות אוכל להגיע באמצעות הנתונים שביכולתי לאסוף, האם היא מניחה את הדעת?
  5. קביעת מסגרת הזמן, המשאבים וכמות המידע הנדרשים על מנת להגיע למסקנה
  6. איסוף הנתונים ותיעוד מדויק של התהליך לצורך שחזור במקרה הצורך
  7. ניתוח הנתונים שנאספו והסקת מסקנות ביניים
  8. יצירת ניסוי משני, הבוחן את מסקנות הביניים ומאשש או מפריך אותן
  9. קבלת מסקנות והחלטה על דרך הפעולה האפקטיבית ביותר, בה ניתן לרתום את ההבנות החדשות לטובת שיפור במדדים הרלוונטיים או במילים אחרות – אופטימיזציה.

דברים שחשוב להקפיד עליהם בעת ניתוח הנתונים

אנליזה של נתונים אינה יעד בפני עצמו, יש לא מעט מידע שעומד לרשותך ולפעמים מאוד מפתה לצלול לעומקו ולהכיר כל פרט ופרט וזה מצוין "לשחות בנתונים". עם זאת לא פעם הרצון להיות מעורה יכול לגרום לנו לחפש את המידע "מתחת לפנס" ולאו דווקא את האינפורמציה שיכולה לשרת אותנו.

גם שאלת מחקר מנוסחת היטב, עם תהליך מבוקר ומסודר של איסוף הדאטה, רמת דיוק גבוהה ומסירות רבה, לא תועיל בהרבה אם אין בקצה שלה משימה לביצוע (Action item) – אם המסקנות הסופיות שעשויות להתקבל משאלת המחקר שלך אינן כוללות פעולה שאפשר לבצע, אין שום טעם בהשקעת הזמן, האנרגיה והכסף בחקירה.

מצאו שאלות שהתשובה עליהן מושפעת מכמה שפחות גורמים ומשתנים מתערבים – ככל שיש יותר משתנים במשוואה, כך קשה יותר לדעת מה מהם היה בעל ההשפעה המכרעת.

מתאם אינו שווה לסיבתיות – לפעמים נתונים שונים מסתדרים יפה אחד ליד השני ונראה שככל שמתרחש שינוי בבסיס נתונים אחד, הוא מתרחש גם בבסיס נתונים אחר ומכאן קל ליפול בטעות למסקנה שא' משפיע על ב', בעוד שיכול להיות ששניהם מושפעים מגורם אחר או שכיוון ההשפעה בכלל הפוך

דוגמה לקבלת מסקנות מוטלת בספק: הנתונים בגרף הבא מציגים את רמת ההתעניינות בביטוי "פורים" לעומת רמת ההתעניינות בביטוי "בחירות"

האם המתאם (קורלציה) בין שני הגרפים מעידה במשהו על קשר ביניהם, האם פורים גורם לבחירות בישראל, האם הבחירות בישראל מעודדות פורים?

רוצה לקבל מענה לשאלות בנוגע לניתוח נתונים ואופטימיזציה?